سیگنال مثبت به بورس؛ عرضه ستاره خلیج فارس قطعی شد
در حالی که بازار سرمایه در روزهای اوج معاملات به سر میبرد و بازار تشنه ورود نمادهای جدید است، مدیران عامل بورس تهران از عرضه سهام ستاره خلیج فارس در سال جاری خبر داده...
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این روزها همزمان با اوجگیری فعالیت بورس، اصلیترین سیاست سازمان بورس برای عُمقبخشی به معاملات بازار سهام، افزایش شرکتهای دارای سوددهی بالا و سهام ارزنده در بازار سرمایه است تا میزان معاملات و ارزش آنها متناسب با رشد شاخص افزایش یابد.
اگرچه در جریان جنگ تحمیلی سوم بخشی از شرکتهای صنعتی و نفتی با گردش مالی بالا که تأمینکننده بخشی از درآمدهای ارزی کشور بودند، دچار سانحه شده و نماد آنها همچنان در بورس متوقف است، اما از ابتدای آغاز به کار بورس در سال جاری در ۲۹ اردیبهشت امسال تا به امروز، تعدادی شرکت و صندوق سهامی و غیرسهامی توانستهاند پذیرهنویسی و عرضه اولیه موفق داشته باشند که نشاندهنده عطش بالای خریداران حقیقی برای توسعه سبد سهام و پرتفوی خود هستند.
به رغم عرضه اولیههای متنوع بورسی در هفتههای اخیر، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند باید شرکتها و هلدینگهای بزرگ کشور نیز در بازار سرمایه نسبت به عرضه سهام خود اقدام کنند تا این حجم بالای تقاضای خرید سهام از سوی سهامداران حقیقی که در برخی روزها تا ۶۰ همت به درهای بسته صف خرید میخورند، با استفاده از ابزار متنوعسازی نمادهای عرضهشده، پاسخ داده شود.
همچنین فعالان بازار سرمایه این روزها خواستار تغییر و توسع دامنه نوسان از مثبت-منفی ۳ درصد به ارقام بالاتر هستند که وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای عالی بورس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره برنامه این شورای برای تغییر دامنه گفت: سازمان بورس چنین تصمیمی دارد ولی اینکه به سرعت در دستور کار باشد، منتفی است و قرار نیست فعلا دامنه نوسان تغییر کند.
در همین ارتباط محمود گودرزی در حاشیه مراسم عرضه اولیه نماد تادیکو در بورس تهران درباره تغییر دامنه نوسان به خبرنگار ایرنا گفت: این موضوع در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار است و هنوز هیأت مدیره سازمان درباره تغییر دامنه نوسان تصمیم نگرفته است ما هم در بورس تهران پیشنهادی به سازمان بورس برای تغییر دامنه نوسان ندادهایم.
وی درباره افزایش عرضه اولیهها در بورس گفت: باید سهامداران شرکتها برای عرضه سهام شرکت خود در بورس تصمیمگیری کنند و سازمان بورس در این زمینه تصمیم گیرنده نیست.
گودرزی در این رابطه با اشاره به عرضه سهام اولین صندوق پروژه نیروگاه خورشیدی به ارزش یک همت در بازار سرمایه، به تصمیم شستا برای عرضه سهام ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: علاوه بر عرضههای اولیه سازمان بورس به صورت مستقل در حال پیگیری صندوق تأمین مالی برای جبران خسارات شرکتهای آسیبدیده از جنگ تحمیلی سوم است که پذیره نویسی این صندوقها میتواند برای فعالان بورس جذاب باشد.
محمدرضا سعیدی مدیرعامل شستا نیز با اشاره به عرضه اولیه سهام نماد تادیکو در بورس تهران طی روزهای اخیر به خبرنگار ایرنا گفت: پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس پس از انتقال سهامش به سازمان تأمین اجتماعی پتانسیل لازم را دارد که یکی از ناشران بزرگ بورس در بازار سرمایه باشد، زیرا این پالایشگاه یکی از شرکتهای بزرگ بخش نفت است که میتواند در بازار سرمایه اثر مثبتی داشته باشد.
وی درباره عرضه شرکتهای کوچکتر شستا در بورس گفت: شرکتهای دیگری هم برای عرضه در بازار سرمایه داریم که در نوبت طی تشریفات قانونی هستند که در آینده درباره جزئیات عرضه آنها اطلاعرسانی خواهد شد. طبق قانون برنامه هفتم، واگذاری شامل شرکتهای تابعه تأمین اجتماعی نمیشود و فقط باقیمانده سهام دولت در شستا عرضه شود.